به گزارش Smart Insides، هر 60 ثانیه، 500 ساعت محتوا در یوتیوب بارگذاری، 1400 پست در وردپرس منتشر و 448800 تویت در تویتر ارسال می‌شود. علاوه بر این‌ها، هر یک از کاربران با مطالب و محتوای مورد نظر خود نیز روبرو می‌شوند، که البته استفاده از آن‌ها هم با سرعت بالایی افزایش می‌یابد. قانون مور بیان می‌کند که فرآیندهای مرتبط با فناوری نه به صورت خطی، بلکه به صورت نمایی رشد می‌کنند. مشابه این قانون، روند تولید محتوا هم شرایط مشابهی دارد و از همین الگو پیروی می‌کند. در میانه‌ این ماجرا، اگر استراتژی تولید محتوا قدرتمندی داشته باشید، می‌توانید به یکی از تولید کنندگان محتوای پیشرو در این رقابت سخت تبدیل شوید.از سویی دیگر، در چنین زمینه‌ کاری متغیری، تغییر اجتناب ناپذیر است و روزی می‌رسد که استراتژی محتوایی شما نیازمند به روز رسانی است. آگاهی از زمان انجام تغییر و چیزهایی که برای دستیابی به یک رویکرد موفق برای راهبرد تولید محتوا نیاز است، تفاوت میان موفقیت بلند مدت و ت**** کوتاه مدت را رقم می‌زند.تولید و تهیه یک استراتژی تولید محتوا کاری پیچیده است اما نوین مارکتینگ دراین راه سخت کنار شماست حتما برای مشاوره رایگان با دپارتمان تولید محتوای نوین مارکتینگ تماس بگیرید.

چه زمانی به روز رسانی استراتژی محتوا را در دستور کار قرار دهیم؟

من به شخصه به هیچ یک از تولید کنندگان محتوا تغییر مداوم روش کاری را توصیه نمی‌کنم. در واقع، من به شدت به تولید محتوای آرام، پایدار و مناسب اعتقاد دارم.به عبارتی دیگر، بسیار مهم است که بدانید چه وقت، زمان انتخاب چیزهای جدید فرا می‌رسد. پس اگر می خواهید بدانیداستراتژیست محتوا کیست و چه وظایفی دارد، می توانید به مقاله‌ی دیگری از نوین مارکتینگ که در این راستا برای شما آورده شده است مراجعه نمایید.برخی از عوامل خارجی مهمی که ممکن است بر راهبرد شما اثر گذار باشند عبارتند از:
  • بازار هدف شما تغییر کرده اما محتوای شما هنوز با خوانندگان و بینندگان اصلی هم‌خوانی ندارد.
  • نیروهای خارجی موجود در بازار، نیازها و علایق مخاطبان هدف شما را تغییر داده است.
  • محبوبیت کانال‌های توزیع شما دچار نوسان شده و شیوه‌ی استفاده محتوا توسط مخاطبین شما در حال تغییر است.
  • شما نیازمند تحولی هستید که شما را از رقیبی که به تازگی به دنبال جذب مخاطبان شماست، متمایز کند.

این‌ها فقط چند مورد از عواملی هستند که می‌توانند کارایی محتوای شما را دستخوش تغییر کنند. سؤال اساسی این است که چگونه می‌فهمید که یک یا چند مورد از عوامل فوق بر کار شما تأثیر منفی دارد؟
داده‌ها دروغ نمی‌گویند

اگر شاخص‌های شما در حال کاهش است، شما با نشانه‌ای واضح برای بررسی استراتژی بازاریابی محتوایی خود مواجه هستید.جوانا گابروو، استراتژیست محتوا اسکای‌ورد، مثالی از این مورد که برای یکی از مشتریانش روی داده، بیان می‌کند: یکی از مشتریان او متوجه می‌شود که مخاطبان مورد نظر کسب و کارش، به شیوه‌ی مورد نظر با محتوای منتشر شده تعامل نمی‌کنند. بر اساس بررسی جونا، وبلاگ این مشتری «بسیار شخصی بوده و فقط کسب و کارهای کوچک را هدف قرار داده است».بنا بر نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل‌ها، جونا در می‌یابد که مخاطبان این مشتری بیشتر جذب موضوعات «امن» منتشر شده می‌شوند، موضوعاتی که شرکت اعتبار زیادی در آن‌ها دارد. در نتیجه، آن‌ها تصمیم می‌گیرند که دسته بندی خود را روی سه موضوع امن دیگر که با خط تولید محصولاتشان همخوانی دارد، متمرکز کنند. او در اینباره تشریح می‌کند که: «اساساً ما رویکرد را گسترده‌تر آغاز کردیم و پس از آن فهمیدیم که هر چه رویکرد محدودتر باشد، مؤثرتر است».جونا مؤکداً توصیه می‌کند که وقتی متوجه می‌شوید که تغییر استراتژی تولید محتوا لازم است، « نگاهی جامع به شیوه‌ی رساندن پیام‌هایتان و چگونگی تعامل مخاطبانتان با آن‌ها داشته باشید». او توصیه می‌کند که «به دنبال یافتن چرایی و چگونگی کار باشید و پس از آن راهبرد خود را تغییر دهید. چه محتوایی باید تولید شود، چه موضوعاتی منتشر شوند و چگونه محتوای خود را منتشر کنید».البته چند روند نسبتاً کم اهمیت‌تر دیگر نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

شاخص‌های شما ثابت هستند

یکی دیگر از نشانه‌های نیاز به تغییر و به روز رسانی راهبرد محتوایی شما، مشاهده‌ی ثبات شاخص‌ها در بازه‌های دراز مدت، مثلاً سه تا شش ماهه، است.به عنوان مثال Piktochart را در نظر بگیرید. سال 2015 و زمانی که من به گروه آن‌ها پیوستم، ترافیک وبلاگ آن‌ها حدود 50000 بازدید صفحه در ماه بود. رقمی که البته چندان کم هم نبود! مشکل اصلی این بود که هرچند مطالب وبلاگ و به روز رسانی‌های شبکه‌های اجتماعی با روندی پایدار ادامه پیدا می‌کرد اما ترافیک سایت تغییری از خود نشان نمی‌داد و در همان سطح باقی مانده بود.به عبارت دیگر هرچه سوخت به باک ریخته می‌شد، موشک شلیک نمی‌شد! ما نیاز به تغییری در استراتژی تولید محتوا داشتیم که روندمان بهبود یابد.
رشد داشته‌اید اما روندش ثابت بوده

زمانی که به دنبال یافتن مخاطبان بیشتر هستید، رشد ثابت همواره چیز خوبی است. اگرچه اکثر شرکت‌های موفق به دنبال رشد جهشی هستند. اگر نمودارهای شما آهسته ولی پیوسته رشد را نشان می‌دهند، شما مسیری درست را طی می‌کنید، هرچند شانس رشد بیشتر همواره برای شما وجود دارد.چه زمانی تصمیم می‌گیرید که به سطح بالاتر بروید و فرمولی که جواب داده را تغییر دهید؟ چقدر برای تجربه‌ی چیزهای جدید، بدون در نظر گرفتن تغییر در جلب مشتری و درآمد هزینه می‌کنید؟مدیر بخش بازاریابی شرکت Buffer، کیون لی تشریح می‌کند که «هر وقت که شما چیزی را در دست دارید که جواب می‌دهد، خطر استفاده از چیزی جدید که ممکن است جوابگو نباشد وجود دارد، چیزی که کاربران دوست نداشته باشند. درباره‌ی بهترین کانال‌های بازاریابی خود فکر کنید. آخرین باری که از آن‌ها استفاده کرده‌اید چه زمانی بوده است؟»از بدو شروع به کار شرکت، وبلاگ شرکت Buffer همواره اساس راهبردهای آن‌ها بوده است. با اینکه آن‌ها در روزهای ابتدایی کار رشدی خیره کننده و جهشی را تجربه کردند، اما روند رشد آن‌ها در ادامه کاهش یافت، ولی توسعه‌ی کار هرگز متوقف نشد. آن‌ها با استفاده از داده‌ها و زمینه‌های مختلف مشکلات را رفع کرده و به آمار 1.3 میلیون بازدید در ماه دست یافتند.زمانی که جنبه‌هایی خاص، نتایج مثبت ثابتی را به ارمغان می‌آورند، سؤال بعدی این است که: چطور تصمیم بگیریم که کدام عنصر در راهبرد محتوایی نیاز به تغییر دارد؟به روز رسانی استراتژی تولید محتوا

هنگامی که از فرا رسیدن زمان تغییر برنامه‌ی بازاریابی محتوایی خود مطمئن شدید، برای استفاده از استراتژی تولید محتوای جدید که ثمربخش خواهند بود آماده هستید.برنامه‌ای داده‌ساز طرح ریزی کنید

بازاریابی محتوایی موفق در اعداد و ارقام مشخص می‌شود. در حال حاضر شما استراتژی بازاریابی محتوایی پایداری دارید. همچنین با نگاهی به روش‌هایی که در گذشته جواب داده است، می‌توانید برنامه‌ای را طرح ریزی کنید که برای آینده ثمربخش باشد.
زمینه‌های کلیدی تغییر استراتژی تولید محتوا را بررسی کنید مانند تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی هدف، نوع محتوا، دسته‌های موضوعی و کانال‌های انتشار.
مثل همیشه، بسیار مهم است که رویکردی جامع داشته باشید و شاخص‌هایی نظیر حجم، تعامل، جذب مشتری و نرخ تبدیل موفق را بررسی کنید. برای مثال، فرض می‌کنیم محتوای شما ترافیک و تعامل بالایی را به دست می‌آورد، اما اگر مخاطبان هدف تغییر کنند، این موارد دلیلی کافی برای فروش و کسب درآمد نیست.آماده بودن ذهن شما برای استفاده از ایده‌های جدید برای اعمال در فرآیند و تضمین موفقیت حیاتی است. ممکن است از دیدن اینکه کدام کلمات کلیدی بیشترین نرخ تبدیل را داشته‌اند یا آگاهی از تعداد خریدارانی که از یک نوع محتوای خاص کسب کرده‌اید، شگفت زده بشوید. در نتیجه وقتی داده‌ها به شما زمینه‌ها و روش‌های کسب درآمد را نشان می‌دهند، باید برای بهبود آن‌ها تلاش کنید.