تاثیرات رژیم غذایی کاهش چربی خون بر بدن

وقتی میزان تری گلسیرید و یا کلسترل از حالت طبیعی افزایش می‌یابد باعث ایجاد چربی خون و بروز خطرات جدی می‌شود. علت اصلی بیماری چربی خون مصرف بی‌رویه ی برخی مواد غذایی است که در سوخت و ساز چربی باعث ایجاد اختلال می‌شود. مشکل چربی خون بالا از طریق علایمی چون گزگز، مورمور شدن و خواب رفتگی پا می شود و به هنگام خواب، کف پا بسیار داغ قابل تشخیص است. چربی خون باعث بیماری‌های خطرناکی می‌شود که باید زودتر اقدام به پشگیری و کنترل سطح چربی خون کرد. بیماری‌های کبدی و کلیوی ، دیابت، کم کاری تیروئید، نارسایی مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونت‌ها و ... از جمله‌ مشکلات و بیماری‌هایی هستند که به دنبال چربی خون بوجود می‌آیند و شما را به سمت رژیم غذایی دیابت سوق می دهد. همچنین از شایع‌ترین خطرات ناشی از چربی خون سکته‌ی مغزی و انسداد رگ های قلبی – عروقی است. با افزایش میزان چربی حرکت خون در رگ‌ها سنگین و غلیظ می‌شود که این کندر حرکت باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیژن در بافت‌ها می‌شود.

Cholesterol 2_1
علایم افزایش چربی خون

خواب آلودگی، دردهای ناحیه ساق و کف پا، سردرد، سرگیجه، خشکی و تلخی دهان، افزایش تعرق، پف و ورم صورت، خستگی و احساس سنگینی، سوزش در نقاط مختلف بدن اعم از کف از علایم بروز چربی خون است. شخص با احساس هر کدام از این علایم باید به پزشک مراجعه کند و با انجام آزمایشات مربوطه از این موضوع آگاه شود و سپس بستگی به سطح چربی خون با مشاوره و راه های پزشکی در پی کاهش چربی خون برآید.
کلسترل خون
رژیم چاقی
کلسترول به صورت طبیعی در همه‌ی سلول‌های بدن وجود دارد. کلسترول نوعی چربی است که حل نمی‌شود اما وجود لیپوپروتئین باعث ورود و خروج کلسترول از سلول می‌شود. وجود کلسترول در کبد، نخاع و مغز جزو ضروریات است. برخی از پروتئین‌ها در بدن برای حل شدن نیاز به چربی دارند بنابراین نمی‌توان منکر خواص و فواید کلسترل بود. اما وقتی از حد مجاز بالاتر برود خطرات فراوانی سلامتی را تهدید می‌کند. رسوب چربی در رگ‌ها بزرگترین خطر برای قلب است. با رژیم چاقی می توانید از بروز بعضی از مشکلات این چنینی جلوگیری کنید.

رژیم غذایی کاهش چربی خون

مواد غذایی بیشترین سهم را در کاهش و یا افزایش چربی خون دارد. از میام مواد غذایی میوه ها ، سبزیجات، روغن های گیاهی، غلات و آجیل دارای دارای کمترین مقدار کلسترول هستند اما مواد غذایی چون زرده تخم مرغ و گوشت قرمز از بیشترین مقدار کلسترول برخوردار است.


رژیم افزایش وزن
رژیم غذایی کاهش چربی خون شامل وعده‌های غذایی کم حجم و سالم است. حتی افرادی که دچار چربی خون نیستند بهتر است از مصرف مواد غذایی سرخ کردنی و پرچرب دوری کنند. مصرف الکل و سیگار نیز در میزان چربی خون موثر است. بهتر است مصر آبزیان را جایگزین گوشت قرمز کرد. بهتر است از روغن‌های گیاهی استفاده کرد و روغن‌های اشباء شده را تا حد ممکن مصرف نکرد. میوه‌ها و سبزیجات تازه باعث حفظ سلامتی بدن می‌شود. علاوه بر رژیم غذایی فعالیت بدنی می‌تواند باعث کاهش چربی خون شود. روغن ماهی ‌و دانه گردو، روغن سویا، نان سویا و سویا، روغن گندم، روغن جو، روغن ذرت، فندق، خرمالو و انجیر، مانند اسفناج، شنبلیله، ‌انبه، آناناس، شوید، گوجه فرنگی، ترب، گردو، پیاز، هویج، لیموشیرین، آویشن، شبدر و کاسنی مواد غذایی هستند که در کاهش سطح چربی خون بسیار تاثیرگذارند. همچنین فعالی