تاریخ امروز :
iOS
macOS
Xcode
iTunes
نمایش نتایج: از 1 به 1 از 1

موضوع: بررسی اختلال در فعال سازی iMessage و SMS Relay اپل در ایران

  1. #1
    تاریخ عضویت
    Nov 2009
    نوشته ها
    14,445
    ورژن iOS
    11.4.1
    ورژن Mac
    10.13.6
    سپاس
    20,123
    از این کاربر 53,830 بار در 10,494 ارسال سپاس شده است.

    پیش فرض بررسی اختلال در فعال سازی iMessage و SMS Relay اپل در ایران

    در حالی که کاربران محصولات اپل با اشتیاق منتظر انتشار نسخه جدید سیستم عامل این شرکت با نام OS X Yosemite بودند تا از یکی از قابلیت‌های جذاب این نسخه به نام Continuity استفاده کنند. به لطف رفتار عجیب اپراتورهای موبایل در ایران تا این لحظه حداقل استفاده از این امکان برای ارسال و دریافت پیامک امکان‌پذیر نبوده است. (این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که تماس‌های تلفنی و پیامک‌های دریافتی روی آیفون خود را روی کامپیوتر مک و دیگر iDeviceهای خود پاسخ دهند.)


    اما نگاهی به ماجرا بیاندازیم، ماجرا چیست؟

    استفاده از امکان Continuity مستلزم این است که iMessage را که یک سرویس پیام‌رسان مختص اپل است، روی تلفن خود فعال کنید. فرآیند فعال‌سازی این سرویس به این صورت است که با درخواست فعال‌سازی، آیفون به صورت خودکار یک پیامک به شماره تلفنی در ایالات متحده ارسال می‌کند و بعد از دریافت پیامک در مقصد، پاسخ آن به تلفن شما ارسال می‌شود. بعد از این رفت و برگشت اپل اطمینان حاصل می‌کند که شماره‌ اعلام شده واقعا متعلق به شماست و سرویس iMessage را برای آن شماره فعال می‌کند. همین فرایند در مورد سایر ابزارهای پیام رسان مثل وایبر و تلگرام نیز طی می‌شود. اما مشکل کجاست؟ اپراتورهای تلفن همراه در ایران روش‌هایی برای ارسال پیامک به شماره‌های خارج از ایران در پیش گرفته‌اند که فرآیند ارسال و دریافت پیامک را با مشکل روبه‌رو کرده و مانع فعال‌سازی سرویس iMessage برای مشترکان خود می‌شود.
    نگارنده شخصا با سیم‌کارت‌های سه اپراتور اصلی یعنی همراه اول، ایرانسل و رایتل این فرآیند را آزمایش کرده و در هر سه مورد فعال‌سازی انجام نگرفت. برای اطمینان از اینکه ارسال پیامک به شماره‌ای در ایالات متحده دقیقا به چه صورت توسط هر اپراتور انجام می‌شود، آزمایشی به این صورت انجام گرفت که از سیم کارت هر یک از این اپراتورها یک پیامک به یک شماره در ایالات متحده که امکان چک کردن آن از طریق Google Voice در ایران وجود داشت ارسال شد و نتیجه حاصل به این صورت بود:
    پیامک همراه اول به کلی روی شماره‌ مزبور در امریکا دریافت نشد.
    پیامک رایتل روی شماره‌ مزبور دریافت شد، اما نه از شماره‌ رایتل، بلکه از یک شماره‌ دیگر در امریکا (آیا رایتل از سرویس‌های مانند SIP Number استفاده می‌کند؟)
    پیامک ایرانسل با شماره اصلی فرستنده روی شماره‌ مزبور دریافت شد. اما کماکان امکان فعال‌سازی iMessage روی سیم‌کارت‌های ایرانسل نیز وجود نداشت. حال اینکه چرا این رفتار چندگانه در ارسال پیامک به شماره‌های خارج از ایران از طرف اپراتورهای مختلف انجام می‌شود محل سوال است و مشخص نیست که اصولا قانون و نظارتی از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این خصوص اعمال می‌شود یا نه. ضمن اینکه به نظر می‌رسد که ارسال با یک شماره‌ دیگر غیر از شماره‌ مشترک نقض حریم خصوصی کاربر باشد.
    موضوع دیگر این است که محدودسازی فعال‌کردن iMessage توسط تمامی‌اپراتورهای فعال در ایران شایبه‌ انحصارطلبی آنها برای مجبور ساختن کاربران به استفاده از خدمات غیررایگان پیامک را ایجاد می‌کند.‌ فراموش نکنیم که در بحث مسدودسازی سرویس‌هایی چون وایبر و واتزاپ نیز شایعاتی مبنی بر دخالت اپراتورهایی که منفعت مادی آنها به خطر افتاده است، وجود داشت.




    زیرساخت پاسخ بدهد

    روزنامه فناوران این موضوع را از یکی از اپراتورهای تلفن همراه پیگیری کرد که جوابی درخور توجه به آن داده شد. بر اساس اعلام معاون فنی این اپراتور، ارسال بسته‌های ارتباطی تا شرکت زیرساخت بر عهده اپراتور است و از آنجا به بعد، این زیرساخت است که بسته را به مقصد می‌رساند. بنابراین شاید این مشکل مربوط به پروتکل‌های زیرساخت باشد. به نظر می‌رسد این پاسخ می‌تواند پاسخ سایر اپراتورها نیز نسبت به این موضوع باشد؛ حال باید منتظر ماند تا پاسخ بخش فنی شرکت ارتباطات زیرساخت ارایه شود. اما آنچه مسلم است اکنون کاربران اپل در فعال کردن برنامه کاربری iMessage با مشکل روبه‌رو هستند. هر چند که مشابه این فرآیند در فعال کردن بسیاری از برنامه‌های کاربردی دیگری نیز مانند وایبر یا واتزاپ صادق بوده و تاکنون اختلالی در این فرآیند فعال شدن این برنامه‌های کاربردی مشاهده نشده است.

    - برگرفته از روزنامه فناوران، نوشته مهدی تقی‌زاده


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. فعال نشدن iMessage
    توسط isooroosh در انجمن iPhone 4S
    پاسخ: 18
    آخرين نوشته: 07-12-2015, 03:17 PM
  2. مشكل در فعال شدن imessage
    توسط Explorer در انجمن iPhone 5
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 05-10-2014, 10:25 PM
  3. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: 06-06-2014, 05:58 PM
  4. سوال در مورد iMessage مک
    توسط V-360 در انجمن سؤالات و مشکلات پیرامون سیستم عامل مک
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: 11-02-2013, 08:13 PM

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
اطلاعات سایت
لینک دوستان
درباره سایت
انجمن تخصصی آيفون در سال ۲۰۰۷ با عرضه‌ی اولين نسل گجت‌های iOS اپل فعاليت خود را آغاز نمود. مفتخر هستيم که تا اين لحظه پيشتاز خدمت رسانی به کاربران ايرانی محصولات اپل باشيم.

اکنون ساعت 06:17 AM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.

Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.